Skip to main content

Stoppen met roken

Stoppenroken

Stoppen met roken, waarom is dat zo moeilijk?


Om een heleboel redenen!
Allereerst is nicotine een zeer verslavende stof, 5 tot 7 keer zo verslavend als heroïne en toch gewoon in de supermarkt te koop.
In de jaren ’50 rookte 90% van de mannen en hoorde het bij volwassen worden.
Langzamerhand dringt het tot ons door, dat roken schadelijker is dan gedacht en blijkt dat het een kwart van zijn gebruikers doodt. Zo’n schadelijk middel zou nooit meer op de markt toegelaten worden, met de kennis van nu.
De overheid speelt een dubbele rol in het rookverhaal: er wordt flink verdiend op een pakje sigaretten en tegelijk kost het roken via de zorg ons een heleboel geld.
Ga maar eens praten met de longarts, de cardioloog en de vaatchirurg, zij hebben er hun spreekkamers aan vol!
Verslaafd zijn aan sigaretten is niet alleen verslaafd zijn aan de stof nicotine, maar ook aan de andere toegevoegde stoffen en aan de gewoonte om bij elke emotie of gebeurtenis een sigaret op te steken.
Ben je verdrietig, boos, alleen, hongerig, moe of bang, dan is de sigaret een troost.
Heb je een feestje of iets te vieren met vrienden, dan is de sigaret er gezellig bij.
Voor sommigen is de sigaret hun enige vriend. Een slechte vriend, dat wel.
Gedurende je rookgeschiedenis heb je zo je eigen associaties met roken gecreëerd: bij de koffie, na een moeilijk gesprek, als je uit bed stapt, na het eten, vul maar in.
Je lichaam is gewend een sigaret te krijgen op zo’n moment en zet zich als schrap voor de dosis gif die binnenkomt en dat vertaal je met trek. Tegelijkertijd breekt je lichaam de nicotine en andere stoffen af en voelt een dalend nicotinepeil niet fijn.
Ook geeft de sigaret een kunstmatig kort gevoel van geluk en zo’n momentje voor jezelf is lekker en herhaal je dus graag.
Stoppen met roken is meer dan het uitmaken van je laatste sigaret. Het is afscheid nemen van een ritueel, afscheid nemen van je rookmaten, afscheid nemen van dat korte geluksgevoel, een pauzemomentje, enz. Het is een grote verandering.
Daarnaast voelt het afkicken van nicotine niet prettig, je kunt last hebben van ontwenningsverschijnselen, wat eigenlijk herstelwerkzaamheden zijn van je lichaam dat zich weer schoon gaat maken van jarenlange gif toevoer.
Om te slagen in het stoppen moet je je eerst goed verdiepen in je verslaving, welke betekenis heeft het roken voor jou, waarom ben je ooit gaan roken, wat vervangt het, waar heb je eigenlijk behoefte aan, wat is je motivatie om nu te stoppen?
Als je dat ontrafeld hebt kun je plannen maken om te gaan stoppen en definitief afscheid te nemen van dit foute vriendje. Daarbij kun je het beste een hulpmiddel gebruiken. Een van die hulpmiddelen is hypnose. Hypnose brengt je naar je onderbewuste drijfveren en kan het rookprogramma (roken is lekker en ontspannend) deprogrammeren (roken is voor mij niet meer nodig, ik kan me anders ontspannen en kies ervoor goed voor mijzelf te zorgen).
In de twee sessies van anderhalf uur is dat wat we doen: de rookgeschiedenis ontrafelen en ontdoen van denkfouten, het zelfbeeld verstevigen en uiteindelijk met suggesties een ander programma aanbrengen, gericht op gezondheid en energie.
Als je je afvraagt of ik zelf ooit gerookt heb, ja heel veel en heel lang. Sinds 1999 (het jaar waarin mijn vader aan longkanker overleed) ben ik van het roken af en nog elke dag blij dat ik die sigaret niet meer nodig heb om me prettig te voelen.
Sinds 2005 geef ik groepstrainingen en begeleid ik mensen telefonisch en in mijn praktijk. Heerlijk als ik zie hoe ze weer de baas worden over hun eigen leven en tijd, hoe ze weer een roze huidskleur krijgen en het rookmonster uitbannen!
Wordt het voor jou ook tijd om voor jezelf te gaan kiezen?